Workshops symposium 20 maart 2025

Volg twee workshops naar keuze

Elke workshop duurt 1 uur.

  • Leer beter voor jezelf zorgen met ‘Jouw Wereld’!  –>> door Erno Herder, Stress en burn-out coach voor zorgverleners

Als ouder van een zorgintensief kind ben je vaak 24/7 in touw. De zorg voor je kind en alles wat daarbij komt kijken vraagt continu om jouw aandacht en kan je veel energie kosten. Juist als je het zo druk hebt en je veel van jezelf vraagt, is het belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen. Maar hoe doe je dat in jouw hectische, veeleisende leven waarin de zorg voor je kind altijd op nummer één staat? Nieuwsgierig naar het antwoord? Dan zien we je graag bij de workshop “leer beter voor jezelf zorgen met ‘Jouw Wereld’”

  • Bouwen aan een krachtig netwerk rondom je kind – voor nu en later –>> door Lucienne Heerkens – Brunschot en Sanne Giesbers van de Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking (AWVB)

Om goed samen te kunnen werken met naasten en het bredere netwerk rondom mensen met een verstandelijke beperking, is het belangrijk om goed zicht te hebben op wie er in het netwerk zitten, welke rol zij binnen het netwerk vervullen en om te weten wat eenieder in het netwerk nodig heeft in de samenwerking met professionals. Zo kunnen zorgorganisaties en -professionals goed bij hen aansluiten. Tijdens deze workshop gaan we op interactieve wijze met dit onderwerp aan de slag en maak je kennis met een webapp om netwerken in kaart te brengen: Familie enzo.

  • Verdieping Veerkracht factoren –>> door drs Aafke Scharloo, klinisch psycholoog BIG/orthopedagoog. Zelfstandig gevestigd op het gebied van mensen met ontwikkelingsproblemen, seksueel misbruik, mishandeling en trauma.

In de workshop wordt dieper ingegaan op de Veerkrachtpuzzel en de elementen die samen de veerkracht bepalen. Er wordt aan de hand van voorbeelden, casuïstiek en praktische oefeningen gewerkt aan het leggen van mogelijke puzzelstukjes die samen helpen steviger te staan en bij tegenslag terug te veren.

  • Op verhaal komen –>> door dr. Richta IJntema, universitair docent bij de afdeling Sociale, Gezondheids- en Organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht. Daarnaast werkt ze als zelfstandig gevestigd arbeids- en organisatiepsycholoog. Haar missie is mensen veerkrachtwijzer te maken. 

Het krijgen van een kind met een beperking zet je wereld op z’n kop. In deze interactieve workshop gaan we in op de impact ervan op je zelf- en wereldbeeld. Wat heeft het gedaan met je kijk op jezelf, de wereld en de mensen om je heen en in hoeverre is deze kijk veranderd? Een ingrijpende gebeurtenis vraagt om een diepgaande transformatie van je zelf- en wereldbeeld. Oftewel, het vraagt om een ander narratief/verhaal dat je jezelf vertelt. We onderzoeken welke verhalen jou wel en niet helpen in de aanpassing aan je nieuwe, veranderde werkelijkheid.

  • Sterker samen: kennis en hulpmiddelen om het welzijn van gezinnen van kinderen met EMB te ondersteunen –>> door Jorien Luijkx, universitair docent bij de basiseenheid orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen en werkzaam bij de Academische Werkplaats EMB. 

Iedere ouder wil het beste voor zijn of haar gezin. Maar dat kan best uitdagend zijn, zeker als je een kind met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen hebt (Z)EMB. Binnen het project Sterker Samen hebben we met gezinnen uitgezocht hoe ze de kwaliteit van leven van hun gezin ervaren, welke ondersteuning zij als gezin nodig hebben (specifiek in de overgang naar 18+), en welke hulpmiddelen hiervoor nog ontwikkeld moeten worden. Tijdens de workshop gaan we in op de kwaliteit van leven, veerkracht en ondersteuningsbehoeften van deze gezinnen, welke hulpmiddelen ontwikkeld zijn en waar we in toekomst aan verder werken.

  • Ouders in Evenwicht – doorgaan als de kinderen voor gaan –>> door dr. Agnes Willemen en Karen van Meeteren
    Agnes is orthopedagoog en senior onderzoeker aan de Vrije Universiteit en verbonden aan de academische werkplaats Viveon. Karen is als ervaringsdeskundige ouder de afgelopen tien jaar betrokken geweest bij een verscheidenheid aan (onderzoeks)projecten en momenteel werkzaam als adviseur en trainer participatie in onderzoek bij Involv.

In deze workshop gaan we actief aan de slag met de onderzoeksresultaten van Ouders in Evenwicht: een onderzoek naar burn-out bij ouders van kinderen met extra zorg. Wat betekent een burn-out voor een ouder? Wat betekent het voor een zorgverlener? Welke risico’s zijn er? Wat beschermt er tegen een burn-out? En wat is eigenlijk een burn-on…? Deze vragen zullen we samen interactief onderzoeken met als allerbelangrijkste vraag: wat kunnen we eigenlijk met deze kennis en inzichten om de zorg te verbeteren? Als deelnemer verlaat je de workshop met kennis over burn-out en burn-on en praktische handvaten voor het dagelijks leven.

  • Van Klacht naar Kracht –>> door Ruth Deddens, inhoudelijke coördinator bij de Geluksacademie

Door het krijgen van een kind met een beperking kunnen ouders zichzelf verliezen. Alle aandacht gaat uit naar alle problemen van het kind. Aandacht voor de ouders is er nauwelijks, terwijl zij het allemaal moeten doen.
Alles wat aandacht krijgt, groeit. Ouders zijn geholpen wanneer de aandacht van henzelf én van professionals ook uitgaat naar:
• het versterken van dingen die goed gaan
• de kracht die ouders hebben
• het ontdekken van de passie van ouders.
Door gewicht te geven aan het welbevinden van de ouders, kunnen ouders zelf weer sturing geven aan hun leven.
Dit helpt ouders uit een negatieve spiraal te komen en beter om te gaan met hun problemen.

  • Kwetsbaarheid én Kracht in gezinnen met een zorgintensief kind – handreiking voor professionals –>> door dr. Gustaaf Bos en dr. Alistair Niemeijer, universitair docenten en onderzoekers aan de universiteit Humanistiek in Utrecht

In de ‘Handreiking Samenwerken met gezinnen met een zorg intensief kind’ vindt u een overzicht van bevindingen, aandachtspunten en eindproducten van het onderzoek dat de workshopleiders hebben gedaan.

Door de specifieke 24/7-zorg moeten deze gezinnen vaak al vanaf de geboorte van een zorgintensief kind samenwerken met zorgprofessionals én zich verhouden tot zorgaanbieders/systemen. Ouders voelen zich daarbij geregeld niet serieus genomen, erkend en begrepen; voor zorgprofessionals is het vaak een blijvend zoeken hoe ‘nabij’ ze kunnen en mogen komen.

Het gezinsleven wordt ook complexer doordat beide ouders en hun andere kinderen zich door die 24/7 zorg op andere manieren tot elkaar gaan verhouden, bijvoorbeeld met betrekking tot het verdelen van taken. Ook kunnen ouders zich schuldig gaan voelen over de weinige aandacht en zorg die naar hun andere kinderen uitgaan.

 

Aanmelden symposium
KLIK HIER voor het aanmeldformulier!

Zeldzame genetische diagnoses, krachtige ouders!

Aanmelden symposium

Bezoek voor en na de workshops de organisaties op de marktplaats.

Nieuwsgierig naar de standhouders? –>> Klik hier voor een overzicht

VERGEET JE VOORAL NIET AAN TE MELDEN!

–>> KLIK HIER voor het aanmeldformulier